Skozi cikel prepoznavamo in predstavljamo umetnike, katerih avtorska besedila dosegajo presežke, kar se tiče lirike, metaforike, angažiranosti, aktivacije, sporočilnosti in izvirnosti. Rušimo ločnico med poezijo v glasbi in poezijo kot vejo literarne umetnosti. Skozi projekt poudarjamo liričnost kot enakovredno sopotnico glasbenemu angažmaju.
V decembru 2020 smo se v okviru projekta BESEDE V NOTAH povezali s šestimi aktivnimi umetniki iz Maribora; tremi glasbeniki in tremi pesnicami. Pri projektu smo namreč želeli ohraniti povezovanje poezije in glasbe, hkrati pa smo morali upoštevati vse omejitve ukrepov zoper Covid-19. Zato smo se določili za nekoliko bolj intimno obliko umetniškega ustvarjanja, ki omogoča tudi sodelovanje na daljavo. Zastavili smo si cilj, da do konca leta pesnice interpretirajo svojo poezijo, ki jo na osnovi posnetkov uglasbijo posamezni glasbeniki in na koncu združimo posnetke in jih javno objavimo.
Po uvodnih razgovorih smo izbrali pare glasbenik-pesnica, in sicer:
• Ariela Herček (pesem V nekem drugem svetu) in Nejc Kovač (glasba za klavir)
• Nina Medved (pesmi Jih morda razmehčan in Lahka in bela) in Daniel Marinič (glasba za harmoniko)
• Nina Vombergar (pesem Prve gobice) in Samo Šalamon (glasba za kitaro).
Pesnice so izbrale najmanj eno svoje delo, ki so ga tudi same interpretirale, interpretacije pa smo posneli ter jih posredovali glasbenikom v uglasbitev in glasbeno interpretacijo. Namenoma smo se zaradi popestritve projekta odločili za tri različne instrumente - harmoniko, klavir in kitaro. Po posneti glasbi je sledila še montaža posnetkov, mastering in izdelava video posnetkov. Nastale posnetke lahko poslušate, berete gledate in začutite v nadaljevanju.
"Glasbena podlaga pianista Nejca mi je pokazala čustvene globine pesmi, ki jih prej nisem opazila, pa čeprav sem besede sama napisala. To je dober pokazatelj, da je glasbenik ob branju pesmi začutil nekaj svojega, potem pa svoj odziv na pesem prevedel v note, ki so hkrati nosile tudi moje sporočilo." - Ariela Herček
Zdi se mi res zelo lep dialog med glasbo in poezijo. V tem procesu občutim zelo intimno vez med dvema umetnikoma z različnimi izraznimi sredstvi, ki se pogovarjata preko zvoka in besed. Onkraj pojasnjevanj, ki bi manipulirala glasbeno interpretacijo. Oblika enakovrednega dialoga, ki podpira in poglablja sporočila, poudarke, predahe za misli in občutja, ki se pojavijo ob poslušanju. - Nina Vombergar
Z mojim partnerjem sva bila prav ganjena ob prvem poslušanju, sva stala sredi kuhinje in molče poslušala. Zelo lepo je bilo slišati, kako je rahlo otožen, pa tudi srčen in veder dih harmonike privzdignil obe pesmi. Kako je Daniel zaznal preobrate v tonu in odnosu lirske subjektke, ki niso izpisani v besedi, pač pa skriti v njej in okoli nje, pa jih je znal pritegniti na plano in jim dati melodijo, ritem. Res mi je bilo všeč, kako so se moj glas, njegova harmonika in sporočilo pesmi povezali v celoto. - Nina Medved
Več o izvajalcih:
Ariela Herček je študentka magistrskega študija anglistike in splošnega jezikoslovja na FF UL, kjer je tudi glavna urednica za poezijo pri študentskem anglističnem časopisu. Njene slovenske pesmi so bile objavljene med drugim pri reviji Dialogi in v Literarni krpanki, nekaj njenih angleških pesmi pa bo objavljenih tudi v mednarodni antologiji Sunday Mornings at the River junija letos. Je tudi avtorica treh mladinskih romanov v slovenščini.
Nina Medved (1989) je pesnica, kulturna producentka, urednica, prevajalka, performerka in fotografinja. Končala je študij primerjalne književnosti in francoščine. Poezijo objavlja v vidnih slovenskih literarnih revijah, pa tudi v Franciji, Srbiji, Belgiji, Nemčiji, Italiji, Grčiji, Rusiji, Kanadi in na Hrvaškem. Je zmagovalka festivala mlade literature Urška ter literarnega festivala Spirala (2019) in polfinalistka pesniškega turnirja Založbe Pivec (2017). Svoje pesmi razvija tudi v pesniške performanse. Je prva slovenska prvakinja v slam poeziji (2016) in vodja Pesniškega društva Slam zverine. Kot producentka sodeluje z MKC Maribor, Centrom za ustvarjalno otroštvo iz Tinqueuxa, KUD Pranger, s katerim je razvila nov festival Prevodni Pranger. Sicer sodeluje z različnimi umetniškimi festivali: Slovenski dnevi knjige v Mariboru, Festival Pranger, Sejem s poezijo za otroke in mladino Marché de la poésie jeunesse. Med drugim je uredila dvojezično zbirko sodobne frankofone poezije Kaléidoscope | Kalejdoskop in antologijo gimnazijske lirike Karamelo vsakodnevnega gostiš v lepoto (2019), ureja tudi spletno rubriko MladE-objave (MKC Maribor). Poezijo prevaja predvsem iz francoščine (Makine, Teulé, Goffette, Soletti, Gellé, Forte, Lécroart, Tholomé, Gogos, Prendjova). Kot fotografinja je sodelovala na skupinskih mednarodnih razstavah, njena prva samostojna razstava ulične fotografije I take France takes me je bila leta 2013, druga – Negativni prostor v 2019, ko je bila izbrana tudi za sodelovanje v DLUM-ovi selekcionirani razstavi Vabljeni mladi. Z umetniškimi fotografijami opremlja pesniške izdaje, portretira avtorje, pokriva festivale. Na II. gimnaziji Maribor mentorira literarno delavnico.
Nina Vombergar (r. 1990) je v Ljubljani zaključila magistrski študij sociologije in študij fizičnega gledališča na Atelier fϋr physisches Theater v Berlinu. Trenutno je zaposlena kot raziskovalka na Fakulteti za družbene vede v Ljubljani. S poezijo se je začela ukvarjati v srednji šoli, kjer je obiskovala literarne delavnice pod mentorstvom Danice Križanič Müller. Kasneje je obiskovala pesniške delavnice v okviru Inštituta IRIU in LUD Literatura, kjer so bili njeni mentorji Uroš Zupan, Peter Semolič, Maja Vidmar in Nina Medved. Leta 2013 je zmagala na literarnem natečaju Društva kulturologov Kult.Co, v okviru katerega je nato predstavila svojo poezijo na samostojnem literarnem večeru. Svoje pesmi je do sedaj objavila na spletni strani LUD Literatura, fanzinu Literarna krpanka, zinu Monstruma in v literarnih zbornikih II. gimnazije Maribor.
Dr. Samo Šalamon je po mnenju svetovnih kritikov eden najbolj zanimivih kitaristov in komponistov mlajše generacije, ki so se v zadnjih letih pojavili na svetovni jazz sceni. Med drugim ga je enciklopedija Penguin Guide to Jazz uvrstila med najboljše komponiste v jazzu na svetu, ugledna ameriška revija Guitar Player pa med 10 najbolj vročih novih kitaristov na svetu.
Svojo glasbeno pot je pričel s študijem klasične kitare v Mariboru. Decembra 2000 je en mesec živel in študiral v New Yorku pri enem najboljših jazz kitaristov v zgodovini jazza, Johnu Scofieldu. V svojih začetnih letih jazza se je učil jazz kitare pri velikih mojstrih, kot so Rudy Linka, Tim Brady in Andrea Allione. Do sedaj je napisal že več kot 220 kompozicij in posnel 24 samostojnih albumov za priznane tuje in slovenske založbe, kot so Clean Feed Records (Portugalska), NotTwo Records (Poljska), Fresh Sound New Talent (Španija), Steeplechase Records (Danska), Splasc(h) Records (Italija), Založba Sanje (Slovenija), Klopotec (Slovenija) in Založba Goga (Slovenija).
Daniel Marinič je že vrsto let eden najbolj kreativnih slovenskih harmonikašev. Redno sodeluje z glasbeniki, kot so Samo Šalamon, Tadej Vesenjak, Andrej Hrvatin, Fajrund, Sonja Lovrenčič, Barbara Gabrielle in številni drugi. Je tudi odličen pedagog in mentor, diplomiral iz glasbene pedagogike na Filozofski fakulteti v Mariboru. Igranje harmonike poučuje v glasbeni šoli Takt Ars v Mariboru, mentorsko delo pa opravlja v Društvu Začetek.
Nejc Kovač je pianist, pesnik in ustanovitelj društva Odsev peresa. Zbirko svojih pesmi iz ciklusa Tišina, ki je izšla pri založbi Frontier, je Nejc Kovač prvič predstavil leta 2015, ko sta z Andreo Birmanac, avtorico zbirke Bežnost, združila ustvarjalne moči v pesniško-glasbenem projektu Bežnost in Tišina, v katerem se je izkazal tudi kot pianist. Leta 2016 je sodeloval pri zasnovi in izvedbi ciklusa Metamorfoze, kjer se je v projektih Metamorfoze 1 in Metamorfoze 2 ponovno predstavil z glasbo in poezijo. V letu 2017 kot idejni soustvarjalec, pianist in pesnik sodeluje pri projektu Metamorfoze 3. Pod okriljem Zveze prijateljev mladine Maribor se redno posveča otroškim delavnicam kreativnega pisanja poezije, prav tako sodeluje z Lutkovno skupino IndiJanez, kjer je uglasbil že dve predstavi – Netopirček in sraka in Črno belo Žige Gombača.
BESEDE V NOTAH sofinancira Mestna občina Maribor.
© 2024 Indijanez | Vse pravice pridržane!